Door op 3 december 2015

Aandacht voor toegankelijkheid openbaar vervoer

Iedereen moet naar afspraken, werk, vrienden en familie kunnen reizen. We voelen ons pas echt prettig in de Provincie Utrecht als we ons vrij kunnen bewegen. Het openbaar vervoer is daarbij ontzettend belangrijk, daarom werken we bijvoorbeeld aan een voorstel om ouderen met een smalle beurs gratis met het ov te laten reizen. Toen de PvdA provincie Utrecht erachter kwam hoe slecht het was gesteld met de toegankelijkheid van de toekomstige Uithoftram voor minder validen zijn we er gelijk mee aan de slag gegaan. Als woordvoerder Mobiliteit heb ik 16 november vragen gesteld aan gedeputeerde Verbeek over hoe dit opgelost kan worden en hoeveel deze aanpassing eventueel gaat kosten. Daarnaast wil de PvdA om dit in de toekomst te voorkomen weten in hoeverre er bij de aanbesteding is gekeken naar de gebruiksvriendelijkheid voor minder validen.

En niet alleen op provinciaal niveau komt de PvdA op voor de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. Ook de PvdA raadsleden in Utrecht en Nieuwegein hebben hier werk van gemaakt. In de gemeenteraad van Utrecht heeft Ruben Post, woordvoerder mobiliteit, aandacht gevraagd voor de toegankelijkheid van bushaltes voor rolstoelgebruikers. We zijn er dan ook blij mee dat wethouder Lot van Hooijdonk bij de begrotingsbehandeling voor 2016 aangeeft hier mee aan de slag te gaan. Want op dit moment is bijna de helft (44%) van de bushaltes in de stad niet toegankelijk voor mensen met een beperking.

Onze PvdA collega’s in Nieuwegein hebben net als wij zorgen over de toekomstige Uithoftram voor minder validen omdat deze tram waarschijnlijk ook gaat rijden op het traject Utrecht Nieuwegein-Ijsselstein. Daarom hebben ze een motie ingediend die het college van Nieuwegein vraagt om met de provincie in gesprek te gaan om ervoor te zorgen dan ook minder validen van deze tramlijn gebruik kunnen maken. En vervolgens uiteraard de raad over de gesprekken/de uitkomst te informeren.

Kortom zijn we blij dat dit onderwerp breed wordt opgepakt door meerdere collega’s. Een provincie waar iedereen gebruik kan maken van het openbaar vervoer, zo hoort het volgens mij.

Lees ook het krantenartikel wat over dit onderwerp is verschenen via:

Waar ben je naar op zoek?