Ambitie betaalbare woningbouw moet omhoog

Door Hans Adriani op 26 mei 2023

Er heerst een wooncrisis in Nederland. En nergens is de druk op de woningmarkt zo hoog als in en om Utrecht en Amsterdam. In onze provincie is de wachttijd voor een sociale huurwoning opgelopen tot meer dan 13 jaar. Voor koopwoningen en zelfs voor huurwoningen wordt meer geboden dan de vraagprijs om maar aan het huis te kunnen komen. Wonen hoort een grondrecht te zijn!

Onlangs liet de minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening weten dat de woningbouw door allerlei omstandigheden (dure grondstoffen, stijgende rente, gebrek aan personeel, stikstof) vertraagt. De verleiding is dan groot om wat minder streng te zijn op eisen voor betaalbaarheid en duurzaamheid, zodat projecten makkelijker van start kunnen. Maar als je dat doet, worden net als in de afgelopen jaren teveel te dure woningen gebouwd waar gewone mensen niet mee geholpen zijn. Daarom is het juist nu van belang om vast te houden aan voldoende betaalbaar en voldoende duurzaam bouwen.

Daarom zullen wij komende woensdag, tijdens de eerste reguliere Statenvergadering sinds de verkiezingen van afgelopen maart, een motie indienen om hiermee aan de slag te gaan. Het college van Gedeputeerde Staten (GS) heeft namelijk een voorlopig Provinciaal Programma Wonen en Werken 2023 naar de Staten gestuurd waarin de ambitie voor betaalbaar bouwen wat de PvdA fractie betreft omhoog moet.

In onze actualiteitenmotie stellen wij daarom voor om de minimale ambitie op te nemen van 66% betaalbare woningen, waarvan de helft sociaal, in de nieuwbouwplannen tot 2030.

Wij zullen ons blijven inzetten voor een goede, betaalbare woning voor iedere inwoner van onze provincie!

Motie ppww23 betaalbaarheid

Hans Adriani

Na bijna 20 jaar lokale politiek in Nieuwegein, als fractievolger, fractievoorzitter en de laatste 10 jaar als wethouder, heb ik in 2023 de overstap gemaakt naar de provincie. En niet zonder reden: bij alle problemen om te zorgen voor genoeg betaalbare woningen, gezonde natuur, goed openbaar vervoer, duurzame energie en perspectief voor het boerenbedrijf speelt

Meer over Hans Adriani