Door op 14 mei 2014

Excursie commissie Milieu, Mobiliteit en Economie

Op maandag 12 mei 2014 is een afvaardiging van de Utrechtse PvdA Statenfractie op werkbezoek gegaan bij het recreatieschap Vinkeveense Plassen.  Lees hier het verslag:

Na een leuke inleiding van Jaap Verkroost, bestuursvoorzitter Recreatie Midden-Nederland werden de Statenleden ingescheept op het schip ‘De Waterland’ waar we werden voorgelicht over de huidige status van het plassengebied en de plannen wat betreft bijvoorbeeld de legakkers en de zandeilanden en de recreatie in het algemeen.
Er staan enkele ver strekkende veranderingen op stapel voor het recreatiegebied Vinkeveense Plassen. Door het uittreden van de Gemeente Amsterdam ontstaan er problemen wat betreft het onderhoud van het recreatiegebied, haar twaalf zandeilanden en haar legakkers. Deze problemen moeten worden ondervangen door onder andere het verkrijgen van meer subsidie van de Provincie Utrecht, maar ook door het vermarkten van de bewuste legakkers. Particulieren en bedrijven kunnen deze kopen mits zij deze legakkers goed onderhouden. Dit levert geld op voor het recreatieschap dat dit dan weer kan inzetten voor haar andere taken. Haar ambitie is dan ook om de beheerkosten in het gebied zelf te verdienen.

Voor de Statenfractie van de Partij van de Arbeid staat de toegankelijkheid en betaalbaarheid van de recreatieschappen op de eerste plaats. Daarnaast zet de PvdA zich in op recreatie in en om de stad en is daarom van mening dat de provincie wel moet helpen met het subsidiëren van de Vinkeveense plassen  om de recreatiemogelijkheden toegankelijk te houden. Als het gaat om het onderhoud van de legakkers moeten we op zoek gaan naar slimme en goedkopere mogelijkheden.