Door op 12 juli 2017

Mindervaliden moeten gewoon met de bus kunnen

De Partij van de Arbeid maakt zich in de provincie Utrecht al langer druk over de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. Het beleid van de provincie is ‘vraaggericht’: er wordt ingespeeld op waar de meeste mensen behoefte aan hebben. Daar valt ook wel wat voor te zeggen: niemand is voor het rondrijden van lege bussen. Maar wat nu als daardoor een kleine groep mensen buiten de boot (of in dit geval: de bus) valt? Het aantal minder validen mag dan beperkt zijn, wat ons betreft moeten zij gewoon net als ieder ander gebruik kunnen maken van de bus en de tram.

Wij ontvangen hier vaak klachten over, onder andere van het SOLGU, het Utrechtse platform voor mensen met een beperking. Het lijkt erop alsof er pas in laatste instantie gedacht wordt aan de toegankelijkheid van de bus, nadat eerst de kleur van de stoelbekleding is uitgezocht en de (gratis) wifi geïnstalleerd. Een goed voorbeeld zijn de incheckpalen voor de OV-chipkaart in de nieuwe Syntusbussen. Die bleken veel te hoog te hangen voor rolstoelgebruikers. Dat was mij ook opgevallen toen ik een paar maanden geleden met een kinderwagen de proef op de som nam. Desgevraagd was de gedeputeerde zich nog van geen kwaad bewust, maar onlangs heeft ze toch besloten de incheckpalen wat lager te laten hangen (zie deze brief).

Maar dat is nog niet genoeg. Uit onderzoek blijkt dat minder validen vaak de bus niet in kunnen. Veel problemen komen ook voort uit onduidelijkheden en misverstanden over wat precies de bedoeling is, zowel voor buschauffeurs als gebruikers. In Utrecht is de elektrische rolstoelplank bijvoorbeeld afgeschaft en vervangen door eentje die handmatig uitgeschoven moet worden. Dat is prima, maar dan moet de buschauffeur wel even komen helpen om die plank uit te schuiven. Tenzij je samen met iemand reist die weet hoe dat moet en dat even wil doen. Ik heb voorgesteld, op suggestie van het SOLGU, dat er een filmpje voor zowel buschauffeurs als rolstoelgebruikers op de website van de Utrechtse vervoerders wordt geplaatst, zodat voor iedereen duidelijk is wat de ‘regels’ zijn als je als minder valide met de bus of de tram reist. De gedeputeerde heeft beloofd er werk van te maken.

De PvdA blijft zich inzetten voor toegankelijk Openbaar Vervoer. Heb je een klacht of een idee hoe we dit verder kunnen verbeteren? Laat het me weten via email: [email protected] of twitter: @JuliePvdA.