Door Rob van Muilekom op 10 december 2018

Provincie springt niet bij in geval van geldtekort voor westelijke rondweg

De gemeente Amersfoort hoeft niet te rekenen op geld van de provincie, als de kosten voor de westelijke rondweg worden overschreden. Dat vindt de PvdA Statenfractie.

Fractievoorzitter Rob van Muilekom is bang voor een scenario waarbij Amersfoort de hand komt ophouden bij de provincie als de kosten het beraamde budget van 67 miljoen euro gaan overstijgen. Die kostenoverstijging ligt volgens Van Muilekom overduidelijk op de loer: ,,Bij zo’n enorm project als de westelijke ontsluiting moet je niet begroten richting een gewenst bedrag. Er komen dan altijd meer onvoorziene kosten bij dan gedacht.”

De begroting voor de aanleg van de westelijke ontsluiting past door een flink aantal besparingen binnen het beraamde bedrag van 67 miljoen euro, liet wethouder Hans Buitelaar (VVD) ruim een week geleden aan de gemeenteraad weten. Zonder strenge budgettering had het project op papier de gemeente 78 miljoen euro gekost.

De PvdA voorziet dat de kostenraming van de gemeente dusdanig krap is dat Amersfoort geld tekort gaat komen. ,,En dat geld zal de stad zelf moeten gaan ophoesten. Dat gaat dan ten koste van andere investeringen. De provincie zegde 60 miljoen euro toe voor het oplossen van de verkeersproblemen aan de westelijke kant van de stad. We kunnen niet eindeloos het geld laten stromen.”

Woensdag staat op initiatief van de PvdA de westelijke ontsluiting op de vergaderagenda van Provinciale Staten. Rob van Muilekom wil dat de provincie zich op de hoogte stelt van de laatste ontwikkelingen rond de aan te leggen verkeersader, zeker als het om de kosten-batenafweging gaat. ,,Ik wil graag scherp stellen welke rol wij als provincie wel of niet kunnen hebben. Zijn er mogelijkheden tot ingrijpen?”

Asfaltlaag

Van Muilekom noemt het voorbeeld van de keuze voor de asfaltlaag. Als gekozen wordt voor een goedkopere variant, komt toch de provincie in beeld. ,,Wij zijn de wegbeheerder.‘’

Voor de bijeenkomst op het provinciehuis zijn de gemeente Amersfoort en belangengroep GroenWest uitgenodigd.

,,Dat er wat moet gebeuren met de gelijkvloerse spoorwegkruising bij de Barchman Wuytierslaan kent geen twijfel. Maar wat dan precies, blijft een lastige kwestie.”

Rob van Muilekom

Al bijna 25 jaar woon ik in de mooie wijk Kattenbroek in Amersfoort. Mijn drie kinderen zijn inmiddels het huis uit en aan de studie. Ik ben geboren in Den Bosch en kom uit een bouwvakkersfamilie. In Wageningen heb ik Milieuhygiëne en Planologie gestudeerd. Tussen 2006 en 2014 ben ik actief geweest als raadslid en

Meer over Rob van Muilekom