2 september 2013

PvdA delegatie op werkbezoek bij Utrechtse vervoerders

UTRECHT – Naast het Tweede Kamerlid Duco Hoogland en het Utrechtse gemeenteraadslid Marleen Haage van de PvdA brachten ook Bert de Vries, lid van de Provinciale staten van Utrecht en Bart Beerlage, gemeenteraadslid in Utrecht (beide ook PvdA) vandaag een werkbezoek aan GVU/Connexxion. Duco Hoogland werd vergezeld door twee beleidsmedewerkers van de PvdA-fractie.

Het gezelschap werd welkom geheten door Harry Wijers, algemeen directeur GVU en Myra Koomen, directeur Corparate Affairs Connexxion. Het thema van het werkbezoek was Sociale Veiligheid in het OV. Manager Ondersteuning van GVU, Erick Valk gaf een presentatie over de aanpak Sociale Veiligheid in Utrecht. Deze aanpak berust op zichtbaarheid toezichthoudend/controlerend personeel, goede samenwerking met politie en justitie, aangifte van incidenten en (collegiale) opvang van medewerkers na incidenten. Sinds 2012 is bij GVU het proces Incident Management in gang gezet. Dit betekent een verdere professionalisering van de bedrijfsbrede integrale aanpak Sociale Veiligheid door een eenduidige manier van communiceren en handelen bij incidenten. GVU is daarmee het eerste vervoerbedrijf die voor deze aanpak heeft gekozen. Incident Management wordt ook toegepast bij Rijkswaterstaat, politie, brandweer en ambulance.

Connexxion benadrukte bij de bezoekers dat voor een goede aanpak van Sociale Veiligheid veel menskracht nodig is en dat daarvoor vaak de middelen ontbreken. De aanpak bij GVU is mogelijk dankzij de financiering door Bestuur Regio Utrecht in de huidige concessie. Veel andere concessieverleners kiezen ervoor om deze middelen niet beschikbaar te stellen. Dit leidt ertoe dat er in de streek veel minder geld beschikbaar is voor aanpak Sociale Veiligheid in vergelijking met de grote steden, met alle gevolgen van dien.

De delegatie bracht vervolgens een bezoek aan het wachtlokaal voor de buschauffeurs op Busstation Noord en aan de Verkeersleiding die op Hoog Catharijne is gehuisvest. Hier kreeg men uitleg over de rol van de Verkeersleiding in de aanpak Sociale Veiligheid, o.a. door een test met een noodoproep door een buschauffeur.

Dit artikel is overgenomen van Utrecht Dichtbij: http://www.dichtbij.nl/utrecht-en-leidsche-rijn/regionaal-nieuws/artikel/2979648/uitgebreide-pvdadelegatie-bezocht-gvuconnexxion.aspx