29 mei 2018

PvdA kiest niet voor deze te dure Vuelta

Wilt u 8,9 miljoen euro belastinggeld beschikbaar stellen voor 4 dagen om de wielerronde van Spanje, de Vuelta, naar Nederland te halen?

Er is afgelopen jaar een onderzoek gedaan om de Vuelta in 2020 naar ons land te halen. De provincies Noord Brabant en Utrecht worden dan aangedaan. Voor Utrecht is dat op zich speciaal want na de Giro (Ronde van Italië) in 2010 en de Tour de France in 2015 zal met de komst van de Vuelta de drie grootste wielerronden van de wereld in 10 jaar tijd door Utrecht gaan. Dat is heel wat, of niet?! De kosten voor dit evenement worden berekend op vijftien miljoen euro. Zes miljoen wordt bijgedragen door private instellingen, de rest komt voor de rekening van het Rijk, de provincies en de steden Breda, Utrecht en ’s-Hertogenbosch.

Wij zijn als PvdA voorstander van het organiseren van grote evenementen, maar het moet wel binnen de perken blijven. Nu wordt er aan de provinciale Staten 2,1 miljoen bijdrage gevraagd, terwijl er in 2015 bij Tour de France deze bijdrage 3,5 ton was.  Dit is dus maar liefst zes keer meer. Daarbij lijkt de uitstraling van deze Vuelta toch echt een stuk minder dan die van de Tour de France. Onduidelijk is nog welk effecten er zijn voor onze economie en de werkgelegenheid. Daarnaast vragen we ons af of het bijzonderder is dan de Tour de France.

Het is ook aannemelijk dat het financiële eindbalans een negatief saldo zal vertonen.
Zeker na de debacle van de Uithoflijn waar wij te maken hebben met enorm hoge tekorten, is er een financieel gat ontstaan voor het realiseren van onder andere fietspaden door de provincie. Daar worden  geen middelen voor vrij gemaakt en dan kiest de PvdA liever daarvoor. Mede omdat het effect van de Vuelta  op het milieu behoorlijk negatief is als je denkt aan uitstoot van schadelijke stoffen bij het transport van de tourcaravan. Dan maar liever met zijn allen gewoon op de fiets over goed onderhouden fietspaden in onze provincie!

Wij zijn van mening dat wij als Utrecht voor een dergelijk bedrag ook vele andere leuke sportieve, feestelijke evenementen kunnen organiseren voor de provincie of kunnen investeren in fietsroutes waar nog veel geld voor noodzakelijk is.