1 februari 2019

PvdA komt aanstaande zaterdag in actie voor Utrechts OV

Zet Utrechtse reizigers en chauffeurs voorop”

UTRECHT, 31 januari 2019 – Op zaterdag 2 februari 2019 organiseert de PvdA in de Provincie Utrecht in samenwerking met de FNV een actie rond het openbaar vervoer in Utrecht. Omdat veel reizigers en ook chauffeurs ontevreden zijn met de huidige kwaliteit van het openbaar vervoer, wil de PvdA andere uitgangspunten.

Er is veel mis met het openbaar vervoer in de Provincie Utrecht. Reizigers zien hun bushalte (of hele lijnen) verdwijnen. Het concept van marktwerking met een keuze voor de goedkoopste aanbieder blijkt in ieder geval niet te leiden tot een tevredenstellend product. En ook de Utrechtse buschauffeurs zijn ontevreden: oververmoeid, slecht betaald en geen tijd voor toiletbezoek.

Andere oplossingen

Het Utrechts openbaar vervoer wordt een belangrijk strijdpunt tijdens de verkiezingen voor Provinciale Staten op 20 maart. Als start van de campagne wil de PvdA dit punt nadrukkelijk op de agenda zetten en de dialoog openen. Daarom gaat de PvdA op zaterdag 2 februari zowel met reizigers als met chauffeurs in gesprek. Op weg naar nieuwe oplossingen, met de belangen van de reiziger en de werknemer voorop. De PvdA wil dat het openbaar vervoer weer door het provinciebestuur in eigen hand wordt genomen. Daarmee komen er ook mogelijkheden voor gratis OV voor bepaalde groepen, zoals ouderen of minima.

Campagnestart PS2019

De rode PvdA-campagnekaravaan is zaterdagmiddag aanwezig op en rond het Centraal Station van Utrecht, met de provinciale lijsttrekker Rob van Muilekom en diverse andere kandidaten van de lijst. Agnes Jongerius (lid Europees Parlement) en Julie d’Hondt (lid Provinciale Staten Utrecht) bezoeken de buschauffeurs van U-OV.