5 april 2018

Schriftelijke vragen PvdA leiden tot aansluiting bij statiegeldalliantie

De PvdA stelde schriftelijke vragen over het heffen van statiegeld op blikjes en flesjes. Aanleiding hiervoor was de berichtgeving van NOS en Trouw. De Provincie Utrecht heeft vandaag uitgesproken ook aan te zullen sluiten bij de statiegeldalliantie.

Van de miljoenen flesjes en blikjes die jaarlijks over de toonbank gaan, belandt nog altijd een aanzienlijk deel naast de vuilbak. Plastic flesjes en blikjes zijn op dit moment verantwoordelijk voor zo’n 40 procent van het zwerfafval. Veel zwerfafval dat niet wordt opgeruimd, belandt via wind en water in de zee waar het onderdeel wordt van de plastic soep, de drijvende vuilnisbelten in de oceanen. Daar brengt het op grote schaal schade toe aan vissen, vogels en andere zeedieren, die het in hun maag krijgen, erin verstrikt raken of er in stikken.

Volgens een ondezoek van CE Delfta daterend van augustus 2017 in opdracht van het ministerie van l&M, blijkt dat het heffen van statiegeld op kleine flesjes en blikjes een reductie van 70 tot 90 procent van het zwerfafual oplevert.

Er is er een Statiegeld-alliantie opgestart waar zich inmiddels al 72 gemeenten bij hebben aangesloten, meerdere waterschappen en de provincies Noord-Brabant en de Provincie Limburg om steun uit te spreken voor een maatregel die statiegeld op kleine petflessen en blikjes verplicht. Uit ondezoek van de consumentenbond blijkt een draagvlak onder haar leden van 80%.

Waar ben je naar op zoek?