Te weinig uitgeven is net zo erg als te veel uitgeven – reactie zomernota 2021

10 november 2021

De zomernota is de tussenstand van 2021. We zitten lekker in de wedstrijd, krijgen volop kansen maar het voelt toch alsof we tijdens de rust met 1-0 achterstaan. En nu kijken we terug op de eerste helft, terwijl we al bijna in blessuretijd van de tweede helft zitten. Hoeveel kansen zijn er nog om die achterstand weg te werken?

Het probleem van de zomernota zit ‘m vooral in de onderbesteding. Er zijn prima plannen, er is geld en politieke wil, maar op de een of andere manier lukt het nog onvoldoende om dat geld op de juiste plek te krijgen en daarmee alle doelen te bereiken die we onszelf hebben gesteld.

Wat misschien wel het meeste pijn doet is de onderbesteding op natuur. We willen zoveel en dat is ook ontzettend belangrijk; een groene en klimaatbestendige provincie met meer biodiversiteit waar het gezond wonen is en fijn recreëren in de natuur. Maar de realisatie blijft jammer genoeg achter.

Ook zien we op het gebied van binnenstedelijke ontwikkeling en woningbouw dat de provincie hard aan de kar trekt, maar dat veel gemeenten, vooral de kleinere, niet of onvoldoende aanhaken. Ze hebben vaak de ambtelijke capaciteit niet en weten de uitgestoken hand van de provincie niet te vinden. Wat kunnen wij eraan doen om gemeenten die aansluiting te laten maken?

Wat opvalt is dat onderbesteding in de zomernota met een groen stoplicht wordt aangegeven. Dat is niet terecht. Het is namelijk net zo fout  om veel minder uit te geven dan begroot dan te veel. Wij willen dan ook om in de volgende rapportage de kleur van het stoplicht te laten verschieten bij een bepaald percentage afwijking, of dat nou omhoog of omlaag is.

Er is dus ruimte voor verbetering. Deze zomernota laat zien dat de provincie de financiën nog niet 100% op orde heeft. Corona heeft daar niet bij geholpen, maar we kunnen Corona niet overal de schuld van blijven geven. In de Financiële Audit Commissie (FAC) is de afgelopen twee jaar vaak gesproken over verbeterpunten. Onze collega Willem Wijntjes had daar een duidelijke visie op en was daarin behoorlijk vasthoudend. Deze inbreng zal na vandaag de boeken ingaan als de Wet van Wijntjes, een motie die wij graag mee indienen.

De PvdA wil verder vooral complimenten maken voor de goede stappen die al zijn gemaakt op weg naar een financieel gezonde provincie en transparantie in het huishoudboekje. Daar is hard aan gewerkt en daar zijn we blij mee. Ga zo door!

Waar ben je naar op zoek?