18 december 2019

Toch een oplossing voor de bus in Zuilen?

Op 16 december is de nieuwe dienstregeling voor het Utrechtse stads- en streekvervoer ingegaan. In de wijk Zuilen had dit als vervelend gevolg dat er geen bus meer voor het gezondheids- en ontmoetingscentrum De Dame gaat. De straat wordt ‘autoluw’ gemaakt, en omdat deze lijn niet alleen vaker, maar ook met grotere harmonicabussen rijdt, heeft de vervoerder besloten dit extra lusje niet meer te maken en rechtstreeks via de Prins Bernardlaan te rijden.

Vandaag ging ik er een kijkje nemen, samen met Yet van de Berg, Zuilense en een van de actievoerders voor het behoud van de oude route. De 2 dames die als vrijwilliger het jaarlijkse Kerstdiner in het centrum zaten voor te bereiden, waren eensgezind:  de nieuwe route was echt een verslechtering. Er was bijvoorbeeld een oudere mevrouw die in een seniorenwoning in het complex woont en iedere week haar kleinkind op bezoek kreeg, maar die er nu, omdat ze een gevaarlijke weg moest oversteken vanaf de nieuwe halte, niet meer langskwam.

Daarom heb ik vanmiddag de bewoners uitgenodigd voor een informeel overleg met alle woordvoerders mobiliteit in de Staten. Het was een goed gesprek, waarbij verschillende opties over tafel gingen. Zou het bijvoorbeeld niet mogelijk zijn om met een kleinere bus toch een paar keer per uur langs de oude haltes te rijden. Deze en andere opties gaan we binnenkort met de gedeputeerde bespreken. Openbaar Vervoer wordt steeds meer maatwerk. De PvdA vindt dat Openbaar Vervoer er niet alleen maar is om zoveel mogelijk mensen zo snel mogelijk van A naar B te brengen, maar dat er ook ruimte moet zijn voor de sociale functie van OV. Daarvoor zijn maatwerkoplossingen nodig!

Waar ben je naar op zoek?