Toegankelijk OV nog geen gewonnen wedstrijd

24 januari 2022

Het Openbaar Vervoer moet er zijn voor iedereen, ook als je bijvoorbeeld een beperking hebt. Een klein maar prachtig voorbeeld hiervan is de FC Utrecht Express. Dit was een speciale bus die supporters vanuit een aantal dorpen in de provincie naar de (thuis)wedstrijden van FC Utrecht bracht. Juist voor ouderen en mensen met een beperking was dit een uitkomst, omdat het voor hen vanwege de drukte rondom voetbalwedstrijden een hachelijke onderneming is om met het reguliere OV naar de wedstrijden te komen en ook de regiotaxi niet kan garanderen op tijd het stadion te bereiken.

Toen in verband met de coronabestrijding de wedstrijden met lege tribunes gespeeld werden verviel deze dienst uiteraard, maar helaas kwam hij niet terug toen het publiek na de zomer weer welkom was. Ook volgend jaar gaat de FC Utrecht Express niet rijden. Dit vinden wij als PvdA-Statenfractie heel jammer, omdat juist het samen kijken naar voetbalwedstrijden ervoor zorgt dat mensen uit allerlei hoeken van de samenleving elkaar ontmoeten en genieten van topsport. We hebben dan ook bij de begroting voor 2022 een voorstel gedaan om de FC Utrecht express weer te laten rijden. Helaas was er net geen meerderheid vóór en werd onze motie verworpen. Maar we blijven ons best doen om dit soort initiatieven mogelijk te maken. De strijd voor toegankelijk Openbaar Vervoer gaan we winnen!