Waarom ik blij ben met de wolf

28 april 2022

In de afgelopen weken is de wolf een aantal keren in onze provincie gesignaleerd. In Amersfoort en op verschillende plekken op de Utrechtse Heuvelrug. Er verschenen verschillende beelden op de sociale media waar ik niet altijd even gelukkig mee ben. Waarom niet? Nou simpel, deze filmpjes waren door bestuurders van auto’s’ gemaakt terwijl ze aan het rijden waren. Dat is echt heel gevaarlijk, doe dat echt niet!

De wolf is echt een waardevolle toevoeging voor onze provincie. Waarom? Nou de wolf zorgt ervoor dat grote hoefdieren zoals herten, reeën en zwijnen zich anders gaan gedragen. Dit weten we doordat er in Yellowstone National park in 1995 wolven zijn losgelaten. Dit had juist een goede invloed op de wildstand en er kwam een grote verbetering van de biodiversiteit. Door de wolven gingen hoefdieren zich namelijk anders gedragen. Hierdoor konden er meer struiken en loofbomen groeien, waardoor er meer insecten en vogels kwamen, en ook de beren er van profiteerden.

Maar de wolf is toch gevaarlijk? Nou alleen als je een mandje met lekkers hebt voor oma bij je hebt, een roodkapje draagt en in Kaatsheuvel woont. Alle gekheid op een stokje, nee de wolf is echt niet gevaarlijk. Ze zijn schuw en zullen zich dus zelden laten zien. Omdat ze een groot territorium hebben en rondzwerven is het dus zeker niet uitgesloten dat je ze ook af en toe in stedelijk gebied ziet. Wat moet je doen als je een wolf tegen komt?

• Respecteer de wolf.
  • Neem langzaam afstand.
  • Houd eventueel de hond aan de lijn.
  • Als de wolf te dichtbij komt, luid spreken en gebaren maken.

Wat doe je vooral niet?

• Gevaarlijke verkeerssituatie creëren; Hou rekening met de veiligheid van jezelf en die van anderen en hou beide handen aan het stuur. Ga als bestuurder dus geen filmpjes of foto’s maken.
  • Loop de wolf niet achterna.
  • Voer de wolf niet.
  • Een wolf opzettelijk verwonden of doden is strafbaar. Het is een beschermd dier. Laat dat dus uit je hoofd.

Als het even kan neem rustig een foto of filmpje en meld het op Wolven In Nederland. Zij houden bij waar de wolf wordt gezien en kunnen zo gericht onderzoek doen naar de vestiging van de wolf in Nederland. Op hun website vind je ook veel meer informatie.

De provincie kent een wolvenplan, waarbij er onder voorwaarden, geld beschikbaar komt voor boeren om hun dieren te beschermen en hun schade te claimen, daar komt zelfs nog een extra regeling bij. Dus ook boeren worden schadeloosgesteld. Al is het natuurlijk niet leuk dat hun dieren gevaar lopen of zelfs worden gedood.