Wij kiezen voor een rechtvaardige energietransitie

Door Noortje Flink op 8 mei 2023

Het onderzoek naar het versnellen van de energietransitie met extra geld van de provincie is rond. In de uitkomsten is een uitvoerige menukaart gepresenteerd met een breed scala aan mogelijkheden. Het lezen daarvan voelt voor ons als shoppen in een snoepwinkel.

Want voor ons is het van belang dat de overstap naar duurzame energievoorziening gepaard gaat met rechtvaardigheid. We kunnen ons geen vertraging in deze grote uitdaging veroorloven, dus gelukkig zijn er mogelijkheden die juist de mensen met een kleine beurs kunnen ondersteunen. Net als ons verkiezingsprogramma noemt dit onderzoek bijvoorbeeld de mogelijkheid om warmtenetten in overheidshanden te behouden. Daarnaast zien we ook een mogelijkheid in grootschalige isolatie, vooral als dat wordt ingezet om mensen die door de oorlog in financiële problemen zijn gekomen te helpen. Tot slot vinden we het ook belangrijk om te kijken naar mogelijkheden om verstopping op het elektriciteitsnet te verminderen, door bijvoorbeeld in te zetten op buurtbatterijen voor duurzame energieopslag.

Omdat de overgang naar duurzame energie zeker in deze tijd om versnelling vraagt, nemen we deze menukaart en onze afwegingen mee naar de onderhandelingen. Daarbij zullen we blijven hameren op een rechtvaardige energietransitie.

Noortje Flink

Hoi ik ben Noortje, Student van een brede bachelor met als richting duurzame ontwikkeling. Als jongere maak ik me zorgen over onze toekomst. Hoe zorgen we ervoor dat we op een eerlijke manier omschakelen naar een wereld zonder fossiele brandstoffen? In mijn portefeuilles energietransitie en mobiliteit is dat wat me bezig zal houden. Daarnaast zet

Meer over Noortje Flink