Onze vraag aan Den Haag

Door Wilma de Boer-Leijsma op 1 oktober 2024

De Eerste Kamer nodigt bij toerbeurt steeds twee provincies uit om met elkaar in gesprek te gaan over wat er leeft in het land. In september waren Noord Holland en Utrecht aan de beurt.

Twee statenleden per provincie mogen dan een korte pitch houden en daarna is er debat met de senatoren en statenleden van beide provincies. In de provincie Utrecht kozen we ervoor om dit door een statenlid van een van de coalitiepartijen en een statenlid van een van de oppositiepartijen te doen. Dat werden Kees van Vuuren van de BBB en ik. Een hele eer! Ons onderwerp was de transitie in het landelijk gebied.

Kees en ik vonden dat we met een eenduidige boodschap moesten kamen en hebben een gezamenlijke presentatie voorbereid, ondersteunt met video- en fotomateriaal. Aan de hand van persoonlijke verhalen van boeren die wij kennen, hebben we verteld over de dilemma’s en problemen die de boeren in onze provincie tegenkomen.

Wij zien veel boeren die best willen veranderen, mee willen denken en doen, maar die constant vastlopen in veranderende regels, stapeling van wetten en vooral de verlammende onzekerheid.

Dat was dan ook onze voornaamste vraag aan Den Haag: maak een einde aan de onzekerheid, voorkom stapeling van regels en wetten, geef ruimte om te experimenteren en benut de denkkracht in de regionale gebieden.

Wilma de Boer-Leijsma

Een bijdrage leveren aan een fijne samenleving! Dat is mijn drijfveer, in welke rol dan ook. Tussen 2010 en 2019 heb ik dat gedaan als fractievoorzitter voor de PvdA in Eemnes. Zo hebben wij er voor gezorgd dat er een Noodfonds kwam en is er op initiatief van de PvdA een budgetcoach gekomen. In 2019

Meer over Wilma de Boer-Leijsma