Door op 26 maart 2016

1 jaar Statenlid: rood sein voor OV?

Op donderdagavond 26 maart 2015 werden mijn collega-statenleden en ik geïnstalleerd als volksvertegenwoordigers van de provincie Utrecht. Wat is er van mijn plannen en ambities tot nu toe terecht gekomen? Een tussentijdse evaluatie.

Een fascinerende portefeuille, mobiliteit. Aanvankelijk was ik wat bevreesd dat het alleen maar over rotondes en stoplichten zou gaan, en dat leek me een beetje saai. Maar al snel kwam ik erachter dat het een enorm beleidsveld is, waarin ook echte sociaal-democratische keuzes te maken zijn. De nieuwe concessie voor het Openbaar Vervoer in de provincie Utrecht bijvoorbeeld, is gegund aan vervoergigant Syntus en gaat in december, als alles goed is, alle lijnen van Connexxion overnemen. Het ziet er mooi uit: de allerschoonste bussen (Euro VI- voor de kenners) worden ingezet en ze willen op een paar locaties gaan samenwerken met mensen met een beperking om een OV-fiets-systeem op te zetten. Maar er zijn ook zorgen. Zo worden een sommige vaste lijnen vervangen door kleinere bussen, gereden door vrijwilligers. Hoe garanderen we een hoogwaardig OV als we afhankelijk zijn van niet-professionals? Ik vind vrijwilligers fantastisch en onmisbaar in een sociale samenleving, maar dit ziet er wel uit als een makkelijke manier om kosten te besparen. Het beroep van buschauffeur mag niet zomaar worden gedegradeerd tot een vrijwilligersfunctie, het is een echt vak waar je fatsoenlijk voor betaald dient te worden, is onze visie. Dus hier is het laatste woord zeker nog niet over gezegd. Meer weten over de plannen van Syntus in jouw regio? Kijk op http://www.syntusutrecht.nl/ en laat mij weten wat je ervan vindt.

We hebben in de provincie nog een andere vervoerder, die het OV verzorgt in de stad Utrecht en omliggende, voormalige ‘BRU-gemeenten’, getiteld U-OV. Hier gaat van alles veranderen per 2 juli: omdat er meer bussen nodig zijn om in de alsmaar groeiende vraag naar de Uithof te voorzien, wordt er in andere, minder volle (of ‘dikke’ zoals dat heet in vakjargon) lijnen gesneden. Geen goed idee, vinden wij. Het OV is er niet alleen voor studenten en werknemers op de Uithof maar ook voor mensen die aangewezen zijn op het OV voor een bezoekje aan de stad, familie of ziekenhuis bijvoorbeeld. De sociale functie van het OV komt hiermee onder druk te staan. Daarom heb ik samen met de SP afgelopen Statenvergadering een motie ingediend om te onderzoeken hoeveel geld er nodig is om allebei te doen, dus zowel extra lijnen naar de Uithof als behoud van die andere, minder drukke lijnen. Helaas wilde een meerderheid van de Staten dit niet eens onderzoeken. Het definitieve plan van UOV wordt nog een keer besproken in de commissievergadering. Hopelijk kunnen we dan nog wat repareren.

Heb ik dan wel wat bereikt op mijn portefeuille? Toegegeven, in de oppositie is dat niet altijd even makkelijk. Toch ben ik er wel trots op dat ik het college zover heb gekregen dat ze een boze brief naar het Rijk sturen over het verhogen van de snelheid naar 130 km per uur op een deel van de A2. Ook heb ik, samen met andere fracties veel contact met bewoners in Veenendaal die niet goed gehoord worden in de plannen van de provincie in het verbreden van de rondweg daar. Bewonersparticipatie, het is een moeilijk dingetje, zo blijkt voor Utrecht. Zo vertelden studenten van studievereniging Perikles ons dat onze provincie als enige geen facebookpagina heeft! Wordt aan gewerkt, heb ik inmiddels begrepen.

En of het verder alleen maar over stoplichten gaat? Dat viel reuze mee, dacht ik. Tot ik erachter kwam wat ze bedoelden met een VRI – Verkeersregelinstallatie. Precies: een stoplicht. Over duidelijke communicatie gesproken.

Wil je meepraten over mobiliteit in Utrecht? Kom dan naar de open vergadering van de werkgroep Verkeer op woensdag 13 april om 20.00u op het partijkantoor van de PvdA-afdeling Utrecht aan de Van Brammendreef 159. Het Verkeersplan van de stad Utrecht staat dan centraal, met grote consequenties voor niet alleen de bereikbaarheid van de stad maar ook de rest van de provincie.