Aan de slag voor Utrecht met een sociaal en duurzaam coalitieakkoord

7 juli 2023

“Om ook in de toekomst een groene, gezonde en sociale provincie te blijven, moet het bestuur belangrijke keuzes maken. Voor de PvdA is het van belang dat de uitwerking eerlijk en sociaal is en dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.” Zo stond te lezen in de inleiding van ons programma voor de Provinciale Statenverkiezingen van afgelopen maart. Gisteren hebben we een belangrijke stap gezet om dit te bereiken met de presentatie van het coalitieakkoord ‘Aan de slag voor Utrecht’.

Samen met GL, VVD, CDA en D66 zullen we de komende 4 jaar in gaan zetten op een sociale en duurzame provincie waar huidige en toekomstige generaties gelukkig kunnen leven. Naast dit akkoord op hoofdlijnen zal het college van Gedeputeerde Staten bezig gaan met een uitvoeringsprogramma waarbij ook de andere partijen in de Provinciale Staten worden betrokken. De grote uitdagingen van onze tijd vragen namelijk om een breed gedragen aanpak.

Namens de PvdA zal Rob van Muilekom opnieuw gedeputeerde worden. Hij zal zich onder andere bezig gaan houden met wonen. Rob: “Wonen is een belangrijk onderwerp waarover we in het coalitieakkoord hebben afgesproken dat er extra geld komt voor het snel bouwen van meer sociale en betaalbare woningen. Daarnaast gaan we mensen helpen bij het verduurzamen van hun woning.” Rob zal zich ook bezig gaan houden het investeren in vitale wijken en dorpen en met cultuur, erfgoed, recreatie, toerisme, arbeidsmarkt en onderwijs.

Fractievoorzitter Hans Adriani is blij met dit akkoord waarin hij onze sociaaldemocratische waarden terug ziet komen. Hans: “We gaan de komende jaren extra investeren in fietsverbindingen en openbaar vervoer. We verhogen het ov-budget met 10% om het ov ook betaalbaar te houden voor mensen die minder te besteden hebben en we investeren in de bereikbaarheid van kleine kernen in onze provincie”.

Eén van de grote uitdagingen in deze collegeperiode is de transformatie in het landelijk gebied. Hans: “Wij willen dat boeren hun werk op een natuur- en diervriendelijke wijze in onze provincie kunnen blijven doen en daar een fatsoenlijk inkomen mee verdienen. We richten ons samen met de agrarische sector op een toekomstbestendig landschap”.

We kijken er naar uit om de komende 4 jaar te blijven bouwen aan een sociale en eerlijke provincie.

Klik hier om het hele akkoord te lezen.