Aan de slag met Rijnenburg

Door Hans Adriani op 24 maart 2024

De woningnood is hoog en de woningbouw stagneert. In Rijnenburg ligt een enorme kans om op korte termijn forse aantallen flexwoningen te realiseren. De PvdA vindt dat we het ons niet kunnen veroorloven om dat niet te doen. Daarvoor wachten teveel mensen al te lang op een goede, betaalbare woning.

Over woningbouw in Rijnenburg wordt al heel lang gepraat. Maar inmiddels zijn de gemeente Utrecht en de provincie Utrecht het eens over de toekomstige bouw van 20.000-25.000 nieuwe woningen in Rijnenburg in combinatie met een energielandschap. Om die nieuwe woningen bereikbaar te maken, moet heel veel geld geïnvesteerd worden in nieuwe wegen en rails. Geld, dat voor een groot deel van het Rijk moet komen, en er voorlopig nog niet is. Daarom is het de verwachting dat het nog zo’n 15 jaar kan duren voordat de bouw van die nieuwe woningen van start kan gaan.

Toekomstige woningbouwlocaties die nog langere tijd moeten wachten voordat de bouw kan starten, kunnen gebruikt worden om tijdelijk flexwoningen te realiseren. Flexwoningen zijn woningen die voldoen aan alle bouw- en kwaliteitseisen, maar die na een periode ook gedemonteerd en verplaatst kunnen worden. Landelijke is er een ambitie om 15.000 flexwoningen per jaar te realiseren. Dat aantal wordt nog lang niet gehaald.

Hoe zien we dat in Rijnenburg voor ons? Droom even met me mee: stel, het is mogelijk om 2.500 – 4.000 flexwoningen te realiseren. Dat is een echt wijkje, waar een heleboel woningzoekenden een plek kunnen vinden. Starters, jonge gezinnen, maar ook statushouders of arbeidsmigranten. Uit een eerdere verkenning weten we, dat COA ook wel brood ziet in het huisvesten van asielzoekers in flexwoningen. In een standaard flexwoning zouden 4 asielzoekers gehuisvest kunnen worden. Gewoon, in woningen die precies het zelfde zijn als alle andere woningen in zo’n nieuw wijkje. Dan maak je een enorme slag in het normaliseren van asielopvang. Bijkomend voordeel: COA neemt allerlei voorzieningen mee naar zo’n locatie, waar de hele wijk gebruik van kan maken.

Een heel nieuw wijkje dus, waar allerlei mensen samen door elkaar wonen. Groot genoeg voor draagvlak voor eigen voorzieningen zoals een supermarkt en een gezondheidscentrum. Groot genoeg ook, om wat te kunnen investeren in ontsluiting. Maar niet zo groot, dat er grootschalig in bijvoorbeeld tram of metro moet worden geïnvesteerd, wat wel nodig is voor de toekomstige definitieve ontwikkeling.

Realistisch of wensdenken? Zonder dat goed te onderzoeken weten we het eigenlijk niet. Daarom hebben wij in de Statenvergadering van maart 2024 het provinciebestuur opgeroepen om dat onderzoek samen met de gemeente Utrecht en de andere omliggende gemeenten serieus te gaan doen. En ons voor het einde van het jaar over de resultaten te informeren. Want de woningnood is te groot om nog langer te treuzelen.

Hans Adriani

Na bijna 20 jaar lokale politiek in Nieuwegein, als fractievolger, fractievoorzitter en de laatste 10 jaar als wethouder, heb ik in 2023 de overstap gemaakt naar de provincie. En niet zonder reden: bij alle problemen om te zorgen voor genoeg betaalbare woningen, gezonde natuur, goed openbaar vervoer, duurzame energie en perspectief voor het boerenbedrijf speelt

Meer over Hans Adriani