Een moordend dilemma

Door Wilma de Boer-Leijsma op 15 maart 2024

Hoewel we fan zijn van zoveel mogelijk verschillende soorten vogels in onze provincie, hebben we van sommige soorten ook last. Zo vormt de toenemende populatie van verschillende soorten ganzen een probleem voor agrariërs. Smikkelend van het groene grasland, eten zij het voer voor het vee op.

Omdat wij bij voorkeur geen dieren willen doden, is in de regio Eemland een proef gestart met verjagen. Op woensdag 13 maart zijn we hiervoor met een aantal statenleden op bezoek geweest in Eemnes en omgeving. Daar werden we door sprekers van o.a. Natuurmonumenten en de Fauna Beheer Eenheid meegenomen in de aanpak.

Met veel vrijwilligers worden de ganzen verjaagd met o.a. een laser, drones en ‘scary Harry’. Dit is een opblaaspop die reageert op ganzengeluiden. De resultaten zijn verbluffend: maar liefst meer dan helft minder schade aan het gras dan eerdere jaren.

Toch kent de aanpak ook nadelen. Nestelende weidevogels schrikken van de gebruikte middelen en scheren er vandoor. En dat terwijl we juist in Eemland zo trots zijn op de grote verscheidenheid aan vogels in ons gebied!

Inmiddels strijken ook grote groepen knobbelzwanen en smienten neer op het Eemlandse grasland. En hoe mooi deze vogels ook zijn, de boeren missen hierdoor hun belangrijke eerste snee. De eerste snee van het gras is eiwitrijk en eigenlijk onvervangbaar voer voor de koeien.

Een moordend dilemma: vogels koesteren en hun gang laten gaan, blijven verjagen of is toch afschot nodig?

Wilma de Boer-Leijsma

Een bijdrage leveren aan een fijne samenleving! Dat is mijn drijfveer, in welke rol dan ook. Tussen 2010 en 2019 heb ik dat gedaan als fractievoorzitter voor de PvdA in Eemnes. Zo hebben wij er voor gezorgd dat er een Noodfonds kwam en is er op initiatief van de PvdA een budgetcoach gekomen. In 2019

Meer over Wilma de Boer-Leijsma