Inbreng 14-06-2023 commissie M&M memorandum afwegingskader landbouwverkeer
Als je hier klikt dan ziet je in Google Maps de Achterdijk in Werkhoven. Met de streetview optie (het oranje poppetje) zie je een prachtige nieuwbouwwijk waar jonge gezinnen zijn komen wonen. Kinderen, die misschien wel bij het kleine groene slootje willen buitenspelen als ze nog jong zijn. Kinderen, die over een paar jaar zelfstandig op de fiets naar school vertrekken. Wat groeien ze snel. Maar elke 7 minuten dendert er een trekker van soms wel 60 ton voorbij, die de ramen doet trillen, een laagje fijnstof op de buiten hangende was achterlaat en de kinderen snel de stoep op doet rennen.
Voor de bestuurder van zo’n trekker is dit stuk natuurlijk ook geen pretje. In de streetview kun je zien dat het voor een automobilist al moeilijk is om een fietser te passeren, laat staan voor een brede trekker om hier soepel en veilig doorheen te rijden. Toch is dit een werkbare alternatieve route als ik de advieskaart die bij dit afwegingskader hoort moet geloven. Dat roept bij mij een aantal vragen op.
De route door de woonkern Werkhoven en Cothen is namelijk geen werkbare alternatieve route. Het is een groot knelpunt! Dit vanwege uiteraard de verkeersonveiligheid en ook vanwege trilling, geluid en fijnstof. In het afwegingskader ontbreken dit type problemen, terwijl het wel benoemd wordt in het memorandum. Ik zou daarom graag van de gedeputeerde willen weten waarom dit niet is opgenomen in het afwegingskader, want het is juist belangrijk om hier het afwegingskader op aan te passen.
Het grootste deel van het afwegingskader gaat over de afweging tussen rijden via de hoofdweg of de parallelweg, maar langs de N229 ontbreekt een stuk parallelweg wat resulteert in een bontgekleurd stuk op de advieskaart. Een trekker bestuurder moet straks op de route van Wijk bij Duurstede naar Utrecht drie verschillende soorten wegen pakken, namelijk de parallelweg, de dorpskern en tot slot mag die dan aan het einde ook nog een stukje op de hoofdweg. Het lijkt me dat de uniformiteit die dit kader nastreeft juist meer onzekerheid voor de bestuurders en het handhaven teweegbrengt. Dat brengt mij bij mijn tweede vraag. Gezien het aanleggen van missing links in het net van deze parallelweg nog lang op zich kan laten wachten, ben ik benieuwd hoe de andere fracties staan tegenover het verlagen van de maximumsnelheid op de hoofdweg van de N229 van 80 km/u naar 60 km/u en het toestaan van het landbouwverkeer daarop. Het landbouwverkeer heeft dan duidelijkheid en ook de andere bestuurders, want zelfs op het stuk waar nu geen doorlopende parallelweg langs loopt, zijn er al 3 of 4 plekken waar het al 60 km/uur is.
Hoe dan ook: de inwoners van Werkhoven en Cothen snakken naar een oplossing die niet lang op zich laat wachten.