PvdA in Vianen: “Investeer in openbaar vervoer om vervoersarmoede te voorkomen”

Door Hans Adriani op 23 februari 2023

We moeten investeren in OV om vervoersarmoede te voorkomen. Dat was de conclusie van de open thema-avond die de PvdA Vijfheerenlanden woensdag 22 februari organiseerde met lijsttrekker van de PvdA voor de Eerste Kamer Mei Li Vos en lijsttrekker van de PvdA voor de Provincie Utrecht, Hans Adriani. In de goed gevulde zaal van winkelcafé Flinn in Vianen ging het over betaalbaar wonen, vitale dorpen, de geslaagde opvang van vluchtelingen in Lexmond. En over het belang van goed openbaar vervoer naar alle dorpen.

Sam Janse van Duurzaam Ameide vertelde de aanwezigen hoe belangrijk het was dat, door de grote inzet van veel inwoners, de avondbus weer naar Ameide rijdt. Hans Adriani beaamde dat: “Als je afhankelijk bent van de bus, maar die komt niet in jouw dorp, wordt je wereld wel heel klein. Daarom wil de PvdA dat de bus weer naar alle dorpen rijdt met een betrouwbare dienstregeling. Gratis voor ouderen met alleen AOW en andere minima. Daar trekken we in ons programma ook veel extra geld voor uit.”

MerwedeLingelijn

Voor een gemeente als Vijfheerenlanden is het daarnaast belangrijk dat het openbaar vervoer over de provinciegrenzen heen goed geregeld is. “De MerwedeLingelijn, die vanuit Zuid-Holland komt, kan echt helpen om mensen snel met de trein in Utrecht te krijgen. Maar dan moeten de aansluitingen wel op orde zijn”, stelde wethouder Joop van Montfoort.

Mei Li Vos was erg onder de indruk van de presentatie over de inzet van de bewoners van Lexmond voor de vluchtelingen in de tijdelijke noodopvang: “In Lexmond hebben mensen laten zien dat je met een kleinschalige opvang heel goed de verbinding kunt maken tussen de lokale gemeenschap en mensen die, op de vlucht voor oorlog en geweld, hier opgevangen worden. Daarmee bewijzen ze dat er een menselijk alternatief is voor het rendementsdenken van de VVD. Dat rendementsdenken leidt tot de onterechte conclusie dat opvangvoorzieningen alleen kunnen als je honderden mensen bij elkaar propt. Kleinschalige opvang kan op veel meer draagvlak rekenen, en daar wordt iedereen beter van.”

Keuzes

Veel problemen in het land, zoals het tekort aan betaalbare woningen, de energietransitie, stikstof, klimaatverandering en het opvangen van vluchtelingen zijn op het bordje van de provincie gelegd. De keuzes die het provinciebestuur de komende periode maakt bepalen hoe de provincie er de komende decennia uit zal zien, en hoe mensen daarin kunnen samenleven. De uitslag van deze verkiezingen bepalen ook de verhoudingen in de eerste kamer.

Hans Adriani

Na bijna 20 jaar lokale politiek in Nieuwegein, als fractievolger, fractievoorzitter en de laatste 10 jaar als wethouder, heb ik in 2023 de overstap gemaakt naar de provincie. En niet zonder reden: bij alle problemen om te zorgen voor genoeg betaalbare woningen, gezonde natuur, goed openbaar vervoer, duurzame energie en perspectief voor het boerenbedrijf speelt

Meer over Hans Adriani