Voedselagenda

2 april 2021

We kunnen wel stellen dat de aandeelhouders van grote supermarktketens en internetwinkels de winnaars zijn van de coronacrisis. De vakkenvuller en de boer hebben het nakijken, zij mogen hard werken voor een hongerloontje. Veel boeren krijgen niet eens de kostprijs voor hun producten. Tevens kun je amper lokale aardappelen of fruit krijgen uit de regio. In het kersenseizoen van 2020 lagen er buitenlandse kersen in onze supermarkten, terwijl ze in de provincie vers te krijgen zijn (en veel lekkerder dan die in de supermarkt).

Lokaal kunnen we onze boeren wel steunen. Op 14 april bespreken we in de Staten het Statenvoorstel over de voedselagenda. Met dit voorstel stimuleren we de zogenaamde ‘korte ketens’. Korte ketens betekent dat de boer zijn producten direct aan de consument levert of aan de bedrijfskantines van grote bedrijven. In de Staten doen we dit al wat langer. De catering schenkt vruchtensappen geproduceerd door boeren uit onze eigen provincie. Deze initiatieven steunen we van harte. Het is namelijk niet alleen goed voor de boer, maar ook goed voor het milieu. Het betekent namelijk vaak ook minder verpakkingsmateriaal, maar ook veel minder vervoer van deze producten, en dus minder vervuiling en uitstoot die daar anders bij zou komen kijken.

Bovendien krijgt de consument producten die vaak veel verser zijn. Kersen en pruimen bijvoorbeeld zijn zo veel lekkerder als je ze rijp van de boom plukt en opeet. Op veel plekken hebben boeren bordjes langs de weg staan met wat ze verkopen of hebben ze een eigen landwinkel, zoals bijvoorbeeld in Maartensdijk, Bunnik of Houten. De gedeputeerde heeft alvast toegezegd om naar de regels te kijken die soms beperken dat er voedsel langs de weg wordt aangeboden.

Mijn tip voor deze Pasen: haal uw eieren direct bij de boer. U krijgt dan een kakelvers kwaliteitsproduct uit eigen regio en de boer krijgt een eerlijke prijs voor zijn product! Vaak vinden boeren of boerinnen het ook heel leuk om wat over hun bedrijf te vertellen. Een aantal bakkerijen in de omgeving van Bunnik, bakken ook nog eens overheerlijke broden en andere lekkernijen! Stap dus met dit mooie weer op de fiets!